BERLIJN

Adam en ik zijn net zo’n twee uur terug uit Berlijn, het waren een gezellige paar dagen.

Impressie van de stad: Een mooie historische stad met veel flats en mooie gebouwen, al gaat mijn voorkeur toch eerder naar Londen of Parijs. Je kunt duidelijk zien dat na de oorlog veel flats snel zijn gebouwd, het is net iets minder gezellig. Het viel me op dat het ook erg rustig is in de straten, best weinig mensen/toeristen. Adam en ik hebben erg veel gelopen. Het was mooi warm weer (21 graden), alleen de wind was af en toe frisjes. Door mijn Duitse lessen kon ik eigenlijk beter Duits als ik dacht, in de Primark heb ik zelfs een Duitser geholpen omdat die geen Engels verstond. Ook heb ik voor Adam zijn menu-kaart vertaald en vaak aan mensen de weg gevraagd. Als ik eenmaal Duits sprak, kon ik alleen in eens totaal geen Engels meer. Duits is leuk!!

Dag 1: Vertrokken om 7:00 ‘s ochtends in Dordrecht, dat was 5:00 uur opstaan.Hier al afscheid moeten nemen van de cavia. Vond ik erg moeilijk. De cavia bleef bij Denise een week slapen, vandaar dat ik haar niet meer zie. De buschauffeur was zo ontiegelijk langzaam. In totaal hebben we 3 uur pauze gehouden. Dan reden we voor 60 minuten, hadden we weer 45 minuten pauze. Verschrikkelijk chagrijnig werd ik daarvan. Om 7 uur kwamen we dan eindelijk aan. We hadden één uur vrije tijd en dan werden we door de bus weer terug naar het hotel gebracht. (Hotel was 20 km uit het centrum). In dat uurtje hebben we het Holocaust monument en de Brandenburger tor bekeken.  Om half 9 waren we in het hotel. In deze omgeving was geen reet te doen dus zijn Adam en ik terug naar het centrum gegaan met de metro. Om half 10 kwamen we in het centrum aan. Na een mooie wandeling hebben we om half 11 avond gegeten. Daarna zijn we terug naar het hotel gegaan en gingen we om 01:00 slapen.

Dag 2: Wekker om 8:00, erg vroeg, dit ben ik niet meer gewend. Moesten elke dag om kwart voor 9 klaar zijn want dan vertrok de bus naar het centrum. Lekker ontbijt in het hotel, heel uitgebreid. Adam was slim, hebben telkens broodjes meegenomen uit het hotel zodat we niets hoefden te kopen. Om half 10 hadden we een stadsrondleiding met de bus geboekt, we hebben bijna alles gezien. De Reichstag, de Brandenburger Tor, verschillende Schlossén, Berliner Dom, Oude kerken, winkelstraten (Kurfurstendam, Friedrichstrasse) Charlie Checkpoint/berlijnse muur etc.. Het eindpunt was de dierentuin. Vanaf 1 uur hadden we vrije tijd en zijn we vanaf die dierentuin (zuid/westen) naar het noord oosten (Unter der Linden/Museum-Insel/Nikolaiviertel) gelopen. Dit gedeelte van Berlijn vonden wij iets leuker. We hebben denk ik zo’n 10 km gelopen. Op een terrasje wat gedronken, musea snel bekeken en een dutje in het gras van de Berliner Dom gedaan. De dom vond ik het mooist. Na het dutje zijn we de Dom in gegaan, dit konden we helemaal beklimmen. Dit was erg leuk. We hadden een reisboekje bij en daarin stonden eet-tips. We hebben een vietnamees restaurant opgezocht, erg lekker. Wat later die avond met de metro naar huis gegaan.

Dag 3: Vandaag stond de boottocht gepland, wel pas om half 12. We waren alweer om half 10 in het centrum met de bus en hadden dus wel moeite om in deze twee uurtjes iets te verzinnen om te kunnen doen. We zijn toen even naar de Reichstag geweest en nog even bij de Brandenburger Tor. Toen zijn we met de bus afgezet bij de boottocht, hier was de Berlijnse muur allemaal met graffiti. Opzich wel leuk om te zien. De boottocht viel een beetje tegen… Je was zo uit het centrum eigenlijk en veel hadden we die dag ervoor al gezien. In Parijs lijkt me dit dan ook weer leuker. Voordeel was wel dat ik nog Schloss Charlottenburg wilde zien en dit was dan ook de eindbestemming van de boot. Deze dag hebben we dus in een andere stad een mooi paleis bekeken. Na het paleis nog een dutje in de tuinen gedaan en toen weer naar het oudste gedeelte van Berlijn geweest (nikolaiviertel) voor het avondeten. Rond 10 uur in het hotel nog even gechillt op de kamer (Lees: Maskertjes gedaan Ha, Ha)

Dag 4: Na het ontbijt weer richting huis, na een lange rit weer blij thuis te zijn. Nu ga ik morgen echt beginnen met mijn koffer inpakken en de laatste dingen te regelen. Over 2 dagen is het zo ver!!!

Mijn locatie Berlin, Berlin, Germany.