MAROKKO

Vrijdag het laatste vak moeten presenteren, dit ging wel een beetje fout want we hadden niet geoefend en dus ging het doorgeven van microfoons slecht waardoor ik een blackout kreeg. Achja…. In de avond had ik feestje van Erwin aangezien hij 23 was geworden en daarna ging ik nog naar de Ramblas waar EMTM een klein feestje hield. Nadat ik hier ongeveer een uurtje was had ik met Sergi in de Irish pub afgesproken. Een leuk actief avondje dus. :)

Zaterdag om 13:00 de bus naar Girona vliegveld gepakt, helaas ging onze vlucht pas om 19:00 maar de gate sloot m 17:00. Door Siesta reden de bussen niet meer na 13:00 dus moesten lang wachten, zo stom. Bartosz was de enige jongen van de groep dus op het vliegveld voor de lol gaf hij alle meiden een ring Ha, Ha. Nadat Iva en ik miljoenen parfums hadden opgespoten gingen we de lucht in. De hele rit goed geslapen en dus kwamen we twee uur later aan. Het is in Marrakech één uurtje eerder dan in Spanje/Nederland. Eerste indruk was dat de naam van het vliegveld in Arabisch geschreven stond, zo grappig om te zien. Daarna moesten we eerst een uur lang wachten op paspoort controle, ging zo ontzettend langzaam. Hier merkte je al een beetje cultuur verschil, de mensen sluiten niet netjes aan achter in de rij maar dringen en duwen, ook ruik je de kruiden Ha, Ha, Ha. Na de controle wilde ik geld pinnen maar dit lukte me niet, raakte een beetje in paniek toen maar Iva zij laat nu maar even zitten je kunt voor nu van mij lenen. Dus toen de taxi gepakt (heel grappig, alle taxi’s dezelfde kleur en in oude stijl) naar het hotel. Toen ik op mijn telefoon keek zag ik een smsje van ING dat ik niet buiten Europa kan pinnen, dat ik dit moet veranderen bij instellingen dus dat heb ik toen gelijk gedaan op mijn telefoon. Hierna typisch Marokkaans gegeten, erg lekkere kip met kruiden. Om 00;00 klaar met eten en wilde we nog even de stad bekijken. Eerst kwamen we aan op het grote plein waar altijd door de locals muziek gespeeld word en gedanst word, erg veel dingen te zien hier. Hier werd ik uitgepikt om mee te dansen met de locals op de instrumenten, was wel grappig. Hierna zijn we naar wat kleinere straatjes gegaan en hier voelde ik me wel een beetje onveilig. Eerste indruk in deze kleine straatjes is gewoon dat het zo ontzettend rommelig en vies is en ook weinig vrouwen. Mijn eerste indruk van de Medina (binnenstad) dus niet fantastisch. Toen we stilstonden voelde ik dat mijn tasje een beetje mee bewoog met een tegenligger dus draaide ik mee om. Er liepen best een hoop mensen maar een man draaide naar een paar seconde om en op een of andere manier keek ik hem recht aan in de ogen. Toen hij omdraaide zag ik dat hij duidelijk een witte telefoon en ik weet nog dat  ik dacht: “die lijkt op die van mij”. Ik voelde mijn tasje en dacht dat het er nog in zat. Hierna werd ik zo moe en wilde ik gauw naar het hotel. Net voor het hotel was een pinautomaat dus toen ik mijn tasje opende zat er alleen nog maar mijn pinpasje in en geen telefoon. Dus toen kwam ik erachter dat mijn Samsung weg was. Ik voelde me niet verdrietig en moest eigenlijk ook wel een beetje lachen. Zo blij dat het mijn Samsung was en niet mijn Iphone. De hele vakantie heb ik vaak grapjes moeten aanhoren van: Heeft iedereen zijn telefoon bij zich? Jij ook Deborah? Ha, Ha. Het enige is dat ik naar een tijdje een beetje begon te denken aan wat er allemaal op mijn telefoon stond en toen kwam ik erachter dat ik helemaal geen codes enzo heb. Dus in principe kunnen ze alles zien, mijn Facebook, foto’s, mail etc… dus heb in het hotel mijn codes veranderd. Maar het enige wat ik echt dacht is als ze maar niet mijn Mobiele internet bankieren app kraken dus even ING gebeld en hebben toen de app uitgeschakeld. Klaar is kees.

De zondag hebben we ontzettend veel gelopen. We begonnen bij de Yves Sant Lauren tuinen. Dit was wel ontspannend. Hierna via het noorden naar midden centrum gelopen. Wow, dit was echt wow. In het noorden was denk ik een beetje de ‘Ghetto achterstandswijk’ en voelde ik mij best wel anders, of iets wat onveilig. Gewoon totaal anders als at wij in Nederland gewend zijn. Kleine rommelige straatjes, enorm veel mensen, ouderwets maken ze nog alles met de handen, veel winkeltjes, heel lastig uit te leggen maar echt precies zoals ik bij India verwacht of iets. Ook had ik echt niet verwacht dat de mensen zo vaak ‘niets’ doen. Ze zijn niet dakloos, maar ze zitten wel echt gewoon in een straat voor zich uit te kijken, geen stress zegmaar. Heel apart! Bartosz heeft tijdens de trip wel vaak gehoord: “lucky man” of “Rasta man, you want hasj?” (hij heeft rasta haren). Één keer heeft iemand zelfs kamelen aangeboden Ha, Ha. Uiteindelijk in de binnenstad gekomen en hebben we wat geluncht. Het was enorm lekker weer en genoot van het uitzicht op het terras. Alle huizen zijn zandkleurig en je ziet ook echt veel zand in de lucht (woestijn idee, ik was een beetje verkouden dus is wel lastig om met niet zo’n frisse lucht beter te worden), overal zie je ezels en paarden lopen Ha, Ha. Ook rijden er veel scooters in ouderwets model, dus als vergelijking met auto’s zoals de Cadillac maar dan goedkoper waarschijnlijk. Soms zie je ook echt op de scooter iemand met 20 pakketten achterop, dus dat het echt erg hoog oploopt. Het is zo druk op de straten en niemand kijkt naar stoplichten of regels, het is gewoon een principe van zoek een gaatje om over te steken. Nooit zal je dit in Nederland zien! Hierna zijn we naar een ander paleis gegaan en nog veel meer. In de avond zijn we naar het nieuwe gedeelte van Marrakech gegaan en hebben we weer typisch Marrokaans gegeten. Bartosz en Iva wilde perse op reis shisha roken (waterpijp) dus met veel moeite uiteindelijk wat gevonden. Het is apart dat in zo’n land het juist lastig is om te doen, blijkbaar moet je een vergunning hebben of iets. Ik heb heel weinig meegedaan omdat met mijn longen ik meteen moest kuchen hele tijd. Hierna lekker naar bed gegaan.

Maandag hebben we een excursie naar Uerika Valley gemaakt. In de ochtend zou een tour bedrijf ons ophalen maar ze kwamen maar niet dus heeft onze hotel manager hun gebeld en gevraagd of ze nog kwamen anders belde hij de politie. Toen 10 min later waren ze er dan eindelijk. Weer een goede indruk Ha, Ha. Maar ja, achteraf vraag ik me af of we ze niet gewoon misgelopen waren want in het busje zaten nog een hoop andere mensen en die hebben ze wel gewoon allemaal opgehaald dus lijkt mij sterk als ze alleen ons overslaan. In het busje weer een grappige scooter persoon gezien, gewoon zonder helm links en rechts auto’s inhalen en zonder handen rijden. Gekkenwerk! Toen zag je platteland (ik vond het al woestijn lijken) en gingen we naar Berber stadjes in de bergen, dus het ouderwets leven. Met de bus kom je langs zoveel huisjes die er zo vervallen uit zien, die armoede ken ik niet in Nederland. Dus weer veel kinderen die gewoon buiten zitten etc… voelde me net alsof ik Ghana was. De gids bracht ons naar een Berber huisje van zijn familie waar we een kopje thee kregen. Erg interessante ervaring. In het stadje komen alle kinderen gelijk naar je toe om geld te vragen of iets. Toen gingen we een stop maken bij de Kamelen en als je wilde mocht je erop rijden, ik vond dit wel leuk om te doen dus: Check, ik heb kameel gereden. Hierna zijn we naar een plek gegaan waar ze arganolie verwerken en daarna richting de waterval. Het was ongeveer een uurtje ‘klimmen’ naar de top. Dit vond ik wel avontuurlijk en leuk om te doen. Na deze wandeling hadden we nog een lunch en toen weer richting Marrakech. In de avond hadden we aan onze hotel manager gevraagd of hij een gerecht met couscous voor ons kon bereiden. Dus in de avond hebben we met de hotel manager echt op z’n Marrokaans gegeten. Verder zijn we deze dag in het hotel gebleven want we waren moe. Toen ik even op Wifi zat bij de receptie kwam de hotel manager naar mij toe en kwam een praatje maken. Maar van een of andere moment werd hij wel een beetje handtastelijk dus heb ik gezegd dat hij dat niet moest doen en ben ik weg gegaan. Een beetje bang was ik wel. Dus zelfs in het hotel dacht ik: “Ja, als meisje kan je hier echt niet alleen zijn”.  Weer niet zo’n goede ervaring! :(

De laatste dag hebben we rustig aan gedaan, lekker ontbeten en daarna nog een paleis bezocht. Het was echt 30 graden, heerlijk! Hierna in de binnenstad wat gedronken en als laatst nog een beetje rond gelopen. Op het plein waren er nu slangen, apen etc.. was wel grappig want ook veel vrouwen willen Henna tatoeages verkopen en eentje achtervolgde mij. Ik zo: “Nee, ik hoef geen henna tattoe” en liep weg, uit het niets pakte ze m’n hand en zij ‘this brings luck” en binnen 1 sec had ze poef wat op m’n hand geschilderd. Ik had dit niet verwacht dus schrok hard en gilde. Daardoor schrok de vrouw ook en gilde ze mee en daardoor was het echt een mislukt tekeningetje. Maar ik was bang omdat ik nee zij dat het misschien permanente henna was ofzo, vandaar dat ik een beetje bang was. Bartosz, Iva en Marie moesten zo hard lachen hahahahaha omdat het er grappig uit zag. Toen rond 17:00 hebben we de taxi genomen naar net vliegveld en zo kwamen we laat in de avond aan in Girona. Het was een interessante ervaring maar toch ook wel veel negatieve dingen meegemaakt. Het is niet mijn land en cultuur, maar wel leuk om ouderwets de ezels en de manier van leven te zien.

xxx Foto’s komen nog!

Mijn locatie Marrakesh, Marrakesh-Tensift-El Haouz, Morocco.

1 reactie op “MAROKKO

1. whahahahahahahaha omg deb, ik lach me kapot om die henna vrouw dat je ging gillen en dat zij mee gilde. HAHAHAHAAHAHA